Juf Christiana in Indonesië!

Ongewenst gedrag in de klas

De bel ging en het was tijd om naar huis te gaan, maar niet voor klas 3 .....

Ongewenst gedrag in de klas. Voor welke klas je ook staat, je zult er altijd wel mee te maken krijgen. Kinderen die door je heen praten, kinderen die met andere dingen bezig zijn, kinderen die een brutaal weerwoord hebben, en ga zo maar door. Om dit aan te pakken kun je gebruik maken van het positief benaderen. Hier gaat mijn voorkeur ook naar uit. Zelf probeer ik zo veel mogelijk ''goeds'' te zien en dit ook te verwoorden naar de kinderen toe. Andere kinderen vangen dit op en kunnen wanneer nodig, hun eigen gedrag hierop aanpassen. Wanneer echt ingrijpen nodig is, moet dit natuurlijk wel gebeuren! ;)

Wat mij deze week direct opviel was de manier waarop er met ongewenst gedrag in de klas omgegaan wordt. Hoe wordt ongewenst gedrag in klas 3 aangepakt?

De klas is verdeeld in 4 rijen. Op het bord komen iedere ochtend de Romeinse cijfers 1 tot en met 4 te staan, voor iedere rij een cijfer. Zodra er een kind uit een rij ongewenst gedrag vertoont, komt er achter het cijfer van de rij waar het kind in zit een streepje. Er wordt dus geturfd. Door de dag heen kunnen er alleen meer streepjes bij komen. Er wordt géén streepje weggeveegd wanneer een rij gewenst gedrag vertoont gedurende een les.



Het einde van de dag naderde en ik begon mij af te vragen wat de meerwaarde van dit systeem zou zijn.

De bel ging en het was tijd om naar huis te gaan, maar niet voor klas 3!

Mijn mentor stelde klassikaal een kennisvraag over de leerstof die diezelfde dag aan bod is gekomen. Iedereen dacht mee en al gauw kwamen vingers de lucht in. Een willekeurig kind kreeg de beurt om te antwoorden. Was het antwoord goed? Dan ging er bij de rij waar het kind in zit een streepje weg. Was het antwoord fout? Dan ging er geen streepje weg en kreeg een kind uit een andere rij de beurt. Heeft een rij alle streepjes weg, dan mag deze rij naar huis. Een rij dat door de dag heen geen streepjes heeft gekregen, mag dus direct gaan als de bel is gegaan.

Naar mijn mening een goede manier van handelen dat ik in Nederland ook zou kunnen toepassen!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!