Juf Christiana in Indonesië!

Een schoolweek van maandag tot en met zaterdag

In Nederland bestaat een schoolweek uit vijf dagen. In Indonesië zijn het er zes. Mijn eerste stageweek heb ik direct kunnen ervaren wat het verschil is tussen een schoolweek in Nederland en een schoolweek in Indonesië. Wat is het verschil?

Na wat gegevens bij elkaar geraapt te hebben, kan ik concluderen dat er in Indonesië iets meer tijd aan onderwijs wordt besteed. Daarnaast wordt het wel verdeeld over zes dagen, waardoor het aantal lesuren per dag minder is dan in Nederland. In heel Indonesië wordt de zaterdag gezien als een doodnormale werkdag. Op zaterdag krijgen zowel kinderen op basisscholen als leerlingen op middelbare scholen én universiteiten gewoon les.

In de onderstaande afbeelding is het lesrooster van klas 3 (groep 5) te zien. Hier kun je direct zien dat er geen vakken zijn die dagelijks gegeven worden. In Nederland heeft een gemiddelde groep elke dag rekenen, taal en spelling. De vakken geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, gym en tekenen/handvaardigheid worden vervolgens verdeeld over de vijf schooldagen. In Indonesië worden alle vakken verdeeld over de zes schooldagen.

Rekenen komt zeven keer in het lesrooster voor. Iedere dag een lesuur rekenen zou dus ook kunnen. Dit wordt echter niet gedaan omdat een lesuur 35 minuten duurt. Hierdoor komen vakken vaak twee uur achter elkaar aan bod.

In principe is het aantal uren onderwijs BIJNA gelijk aan dat van Nederland, alleen is de verdeling van het aantal uur over de week en de verdeling van de vakken anders.

Zelf vind ik het erg prettig om zo vroeg te beginnen. Hierdoor ben je natuurlijk eerder klaar, en heb je nog genoeg tijd over van de dag. Hierbij speelt ook de zonsopgang en zonsondergang een rol. Rond 05:30 begint het al licht te worden en rond 17:30 wordt het al donker. Hierdoor begint de dag eerder, maar eindigt de dag ook eerder!