Juf Christiana in Indonesië!

Een wereld van verschil

Het verschil in onderwijs heb ik na één dag al goed kunnen ervaren.

Allereerst is er een groot verschil in schooltijden. Een volle schoolweek is van maandag tot en met zaterdag. Daarnaast begint iedere schooldag al om 07:00. Op maandag tot en met donderdag is er school tot 12:10, op vrijdag tot 10:10 en op zaterdag tot 09:35. Deze tijden gelden voor mijn klas 3 (groep 5). Het lijkt weinig, maar het staat gelijk aan het Nederlandse onderwijs. Hier hebben zij namelijk twee keer per dag pauze van ieder een kwartier. Bij ons hebben wij een kleine pauze en een grote pauze. Bij een continurooster is dit meestal driekwartier. Daarnaast wordt er in Indonesië ook les gegeven op zaterdag. Doordat ze iedere dag om 07:00 beginnen, er per dag minder tijd wordt besteed aan pauze én er op zaterdag een extra lesdag bijkomt, staat het aantal lesuren ongeveer gelijk aan het Nederlandse onderwijs.



Een ander verschil is de groepsgrootte. In Nederland is de gemiddelde groepsgrootte 23,5 leerling. Op deze school is dat echter 45 (!!!). In mijn groep 5 die ik had voordat ik op buitenlandse stage ging, had ik 28 kinderen. Op dit moment heb ik dus ook groep 5, maar dan met 43 kinderen.

Buiten het verschil in schooltijden en het verschil in groepsgrootte, is er ook een groot verschil qua leeromgeving. Iedere klas bevat hier ouderwetse houten schoolbanken, waar twee kinderen aan kunnen zitten. De kinderen zitten dus twee aan twee naast elkaar in rijen. Buiten ouderwetse houten schoolbanken, is er in ieder lokaal ook een ouderwets krijtbord te vinden.

Reacties

Reacties

Annemie van Loo

Hallo Christiana,

Leuk, om zo op afstand je verhalen te kunnen volgen. Anders zou ik je blogs zeker missen.
En inderdaad wat een verschil met hier. Alsof de tijd stil is blijven staan.
Tja... en het weer, hier regent het alweer ;-)
Volgens mij heb je het er reuze naar je zin.
Ben benieuwd naar je volgende post...

Groeten Annemie

Manon

Wat leuk om een kijkje te nemen in je klaslokaal. Zó anders dan wij gewend zijn!!! Lijkt me echt wennen. Succes juf Christiana!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!