Juf Christiana in Indonesië!

En de eerste stageweek zit erop

Het was een zware, máár interessante week!

Vorige week zaterdag landden we rond 15:00 in Semarang, waar mijn ouders en ik door mijn familie en vriend werden opgehaald om vervolgens nog een uurtje te rijden tot ons huis (Salatiga). Het was een lange en vooral vermoeiende reis. Eenmaal thuis aangekomen, heb ik er een rustige avond van gemaakt. Bijkletsen met familie, koffers uitpakken en goed uitrusten. 's Nachts was het moeilijk om goed door te slapen. Indonesië leeft namelijk 5 uur vooruit (vergeleken Nederland). Het was een onrustige nacht, waardoor ik zondag de hele middag geslapen heb.

Maandag 05:00. De wekker ging. Tijd om op te staan. Na één dag gerust te hebben, begon maandagochtend de eerste stageweek voor mij. Het was een spannende eerste stagedag! Met de directeur heb ik afgesproken om stage te lopen van maandag tot en met donderdag. Zodat ik op vrijdag kan werken aan mijn onderzoek. Omdat ik wél wil meemaken hoe een schoolweek van maandag tot en met zaterdag eruit zit, heb ik met de directeur afgesproken om deze week de gehele schoolweek mee te lopen. Hierdoor kon ik goed observeren en heb ik direct een goed beeld gekregen van een hele schoolweek in Indonesië! Wat ik deze week heb ervaren is dat het écht een wereld van verschil is met het onderwijs in Nederland. Daarbij kreeg ik al vanaf dag één het gevoel dat ik terug in de tijd ben gegaan. Iedere dag was ik rond de middag (+/- 14:00) weer thuis. Doordat ik nog niet volledig heb kunnen uitrusten én de dag voor mij héél erg vroeg begint, heb ik na iedere schooldag een middagdutje gedaan.

Zaterdag 12:00. Weekend! Na een korte schooldag (schoolochtend) begon mijn weekend. Tijd om te genieten van het weer! Deze middag ben ik lekker wezen zwemmen in het warme zonnetje. Daarna heb ik nog familie bezocht en 's avonds ben ik nog wezen uit eten.

Zondag. Éindelijk heb ik kunnen uitslapen. Voor de tweede keer in één week tijd heb ik geen wekker hoeven te zetten. Door de benauwde warmte begon de dag voor mij rond 07:30. Klinkt vroeg, maar is voor mij eigenlijk een normale tijd om in Indonesië op te staan. De zon komt hier heel vroeg op, waardoor het hier ook 's avonds eerder donker is. Om 18:00 is het hier al helemaal donker, na etenstijd is het dan ook normaal om gewoon thuis te blijven. De dag eindigt dus vroeg, maar begint ook vroeg. Vandaag zijn we met de hele familie wezen zwemmen in een openlucht zwembad hoog in de bergen. Hier heb je een prachtig uitzicht over de stad. Doordat het zwembad hoog ligt, is het kouder dan normaal. Helaas was het ook erg bewolkt en kwam de zon nauwelijks tot helemaal niet door.



Morgen begint mijn tweede stageweek. Ook nog een korte doordat het vrijdag hemelvaart is. Dit betekent: lang weekend! Hoe mijn planning voor komende week eruit ziet?

- Maandag stage: lessen observeren die ik nog niet heb gezien

- Dinsdag stage: mijn eerste rekenles

- Woensdag stage: mijn eerste Engels les

- Woensdag tot en met zondag vrij: Yogyakarta (bezoekje aan de Borobudur, Malioboro, winkelcentra en stranden!)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!